۴ عـامـل آکـنـه
نوشته شده توسط : nahal

۴ عامل مهم وجود دارند که اگر در فردی هر کدام از آنها وجود داشته باشد به آکنه مبتلا خواهد شد و اولین عامل، ژنتیک است.

 

 

اگر دختر یا پسری از نظر ارثی استعداد ابتلا به آکنه را در والدینش داشته باشد، با هر مراقبتی که انجام دهد باز هم با این مشکل مواجه خواهد شد…

عامل دوم خصوصیت‌‌های ذاتی پوست و غدد چربی یا سباسه آن است. اگر کسی پوست چرب دارد و ترشح غدد چربی پوستش بیش از حد است، باید بداند نسبت به دیگران امکان بروز یا تشدید آکنه در او وجود دارد.پس داشتن رژیم‌غذایی سالم یعنی مصرف غذاهای خانگی، میوه و سبزی‌های تازه و محدودکردن مصرف فست‌فود نباید فراموشش شود. گنجاندن برنامه ورزشی در زندگی این فرد و دوری از عوامل استرس‌زای محیطی هم خیلی موثر است.

عامل سوم که بیشتر در خانم‌ها زمینه ایجاد آکنه است، عوامل هورمونی است. اغلب خانم‌ها حوالی بلوغ و با شروع فعالیت‌های تخمدان‌ها و شروع قاعدگی دچار آکنه می‌شوند. علت این امر، خوب کارنکردن تخمدان‌هاست. این عملکرد بد باعث بالارفتن مقدار آندروژن خون می‌شود که خود باعث بروز آکنه می‌شود. حالا اگر رژیم‌غذایی نادرست، بی‌تحرکی و استرس هم به این کمپلکس اضافه شود میزان آکنه را بیشتر و بیشتر خواهد کرد.

عامل چهارم هم وجود باکتری پروپیونی باکتریوم است که در حالت عادی روی پوست همه ما زندگی می‌کند اما در شرایط خاص می‌تواند به عامل پاتوژن یا بیماری‌زایی تبدیل ‌شود و عامل ایجاد آکنه شود. هدف اینکه برای درمان آکنه از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و موضعی استفاده می‌شود هم از بین بردن همین باکتری‌هاست.

بیشتر آقایان جوانی هم که ادعا می‌کنند، سابقه خانوادگی آکنه ندارند ولی با مشکل آکنه صورت مواجه‌اند باید بدانند این مساله به‌دلیل خصوصیت‌های ارثی پوست و نوع موهایشان است. موهای این افراد حالت مجعد است و پس از اصلاح صورت از محل رویش فر می‌خورد و دوباره وارد پوست می‌شود که باعث التهاب آن منطقه پوست می‌شود. این مشکل فولیکولیت نام دارد اما کاملا شبیه آکنه است و درمانش هم درست مانند آکنه است.

 

دلیل اینکه برای برخی مبتلایان به آکنه آزمایش‌های دوره‌ای کبدی درخواست می‌کنیم این است که چون این افراد به دلیل آکنه شدید آکوتان مصرف می‌کنند و از عوارض این دارو آسیب به کبد است، با این بررسی‌ها قصد داریم از بروز عوارض جلوگیری ‌کنیم. در آخر اینکه برخی از داروهای گیاهی که خواص شناخته‌شده‌ای مانند تنظیم هورمون‌های بدن دارند امروزه به شکل صنعتی تولید شده‌اند و ما برای کسانی که به دلیل مشکل هورمونی جوش می‌زنند آنها را تجویز می‌کنیم. حتی در بسیاری کرم‌های درمان‌کننده آکنه هم ترکیب‌های گیاهی فرآوری‌شده صنعتی به کار برده می‌شود که این مساله بیانگر خواص مفید گیاهان در درمان است.
گردآوری :  سیمرغ





:: بازدید از این مطلب : 716
|
امتیاز مطلب : 33
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: